نمونه صفحات کتاب
مشخصات پروژه
هدف

نمایش وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل به تفکیک شهرستان برای تصمیم گیری‌های کلان مدیران

سال انجام پروژه

۱۳۹۶

مخاطب هدف

مدیران و تصمیم گیران کلان کشوری و پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی

محدوده اثرگذاری

مدیران و تصمیم گیران کلان کشوری

خدمات ارائه شده

بنا به تعریف مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۹۰، در حالت کلی منظور از کودک بازمانده از تحصیل ، آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین ۶ تا ۱۸ سال قرار دارند ولی در ماه‌های تحصیلی در چرخه آموزش کشور حضور ندارند. یعنی در زمان ساعت کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیلی یا اساساً وارد چرخه آموزش نشده‌اند یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‌اند. دسترسی کودکان به آموزش تنها یک تعهد اخلاقی نیست بلکه سرمایه‌گذاری سودآوری است که مزایای اقتصادی، اجتماعی و محیطی قابل توجهی برای افراد و خانواده‌های آن‌ها به همراه دارد. از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۴-۹۵ سرشماری از کودکان بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی را انجام داد.
هدف از اجرای طرح سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل، بهبود اطلاعات و داده‌های آماری مشخص از تعداد کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی کشور، شناخت ویژگی‌های جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی کودکان و خانوار آن‌ها و شناسایی موانع ورود کودکان ۶ تا ۱۱ سال به چرخه رسمی آموزش در کشور بود. این طرح با کمک مؤسسات خیریه و نهادهای غیردولتی، ادارات کل بهزیستی استان‌ها و ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای در کشور انجام شد.
اینفوگرام در این پروژه با دسته‌بندی اطلاعات حاصل از سرشماری، بصری سازی داده ها، طراحی اینفوگرافیک و تبدیل آن‌ها به کتاب «سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی» همکاری داشته است. این کتاب برای مدیران و تصمیم‌گیران کلان کشوری و پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی طراحی شده است.

کتاب سرشماری کودکان بازمانده از تحصیل مقطع ابتدایی ۹۴-۹۵