شرکت انتقال داده‌های آسیاتک در سال ۱۳۸۲ به منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT تأسیس شد. آسیاتک با کسب مجوز PAP جهت ارائه خدمات خطوط کابلی دیجیتالی و با دریافت مجوزهای ISDP و ISP برای ارائه خدمات ADSL فعالیت خود را آغاز و در سال ۱۳۹۰ با تغییرات مدیریتی و اضافه شدن سهامدار جدید فعالیت خود را در سراسر کشور گسترش داد. آسیاتک در راستای پیشبرد اهداف خود، در دوره‌های زمانی مختلف، مجوزهای لازم را اخذ کرده است:

آسیاتک در سال‌های فعالیت خود و به‌واسطه‌ی مجوزهای کسب‌شده، توانسته است رشد چشمگیری را تجربه کند که منجر به شکل‌گیری بستر لازم برای پیشرفت بیش از پیش در حوزه‌های جدید شده است. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

در یک مقایسه ۴ ساله تعداد مراکز مخابراتی فعال از ۷۸۷ مرکز در سال ۹۲ به ۱۴۰۰ مرکز در سال ۹۶، تعداد پورت‌های توسعه داده شده در مراکز مخابراتی از حدود ۵۶ هزار در سال ۹۲ به حدود ۱٫۵ میلیون پورت در سال ۹۶، تعداد عاملین فروش اصلی از ۴۷۵ عامل در سال ۹۲ به حدود ۱۰۰۰ عامل در سال ۹۶ رسیده است.

در نتیجه‌ی طرح‌های توسعه‌ای ذکرشده، تعداد مشترکین فعال از حدود ۳۷۰ هزار در سال ۹۲ به حدود ۱۰۰۰ هزار در سال ۹۵ رسیده است که تأثیر آن در درآمد شرکت از این محل، از ۳۶۸ میلیارد ریال در سال ۹۲ به ۱۴۸۲ میلیارد ریال در سال ۹۵ بوده است.

این بدان معناست که شبکه‌ای متشکل از ۱ میلیون خانوار به‌عنوان مشترک و قریب به ۱۰۰۰ عامل فروش اصلی در سطح کشور، امکان دسترسی سریع به بازار را برای ارائه سایر محصولات و خدمات شرکت اعم از MVNO، TD-LTE، VOD، IPTV، تلفن ثابت و اینترنت اشیا، فراهم خواهد کرد.

میزان ترافیک تولیدی از بیشینه‌ی ۲۷۴۰۰ مگابیت در ثانیه، در سال ۹۳ با ۴۶ برابر رشد به بیش از ۱٫۲۹۰٫۰۰۰ مگابیت در ثانیه در شش ماهه‌ی ابتدایی سال ۹۶ در حالت پیکِ تایمِ سرویس رسیده است.

نکته قابل‌توجه در مورد خدمات مراکز داده، حضور آسیاتک در برج میلاد تهران به‌عنوان امن‌ترین سازه مخابراتی در کشور است. آسیاتک به‌عنوان برنده مزایده عمومی تجهیز، راه‌اندازی و بهره‌برداری از فضاهای مخابراتی مجموعه برج میلاد، به‌عنوان بهره‌بردار انحصاری فضاهای مخابراتی و دیتای برج میلاد تهران است.

سرویس اینترنت عمومی یا پابلیک وای فای، یکی دیگر از پروژه‌های آسیاتک در راستای گسترش خدمات در سطح جامعه است. در حال حاضر آسیاتک با ۲۹ مرکز فعال و ۱۰ مرکز در حال راه‌اندازی شامل فرودگاه‌های بین‌المللی، ایستگاه‌های راه آهن و مراکز تجاری و پوشش بیش از یک میلیون مترمربع، دارای بزرگ‌ترین چتر اینترنت عمومی در کشور است که طبق آمار، بیش از ۱ میلیون نفر از آن استفاده کرده‌اند.

جریان‌های درآمدی شرکت نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص شرکت از ۳۰% در سال ۹۲ با رشد ۲۶ درصدی به ۳۸% در سال ۹۵ رسیده و مطابق پیش‌بینی، در سال ۹۶ معادل ۴۲ درصد خواهد بود.

با لطف خداوند بزرگ و تلاش بی‌وقفه یکایک کارکنان این مجموعه، این شرکت در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به انتخاب سازمان تنظیمِ مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، به‌عنوان برترین اپراتور ارتباطات ثابت کشور (FCP) معرفی شد.

از سوی دیگر، آسیاتک در راستای تکمیل زنجیره محصولات و خدمات صنعت، در شرکت‌های سرمایه پذیر و پروژه‌های استارتاپی مختلفی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است و بر آن است در آینده‌ای نزدیک هم‌زمان با رشد علمی و فنی در صنعت رو به رشد ICT، در پارک علم و فناوری پردیس نیز حضور داشته باشد و در مسیر کمک به تعالی و پیشرفت کشور عزیزمان، ایران، گام‌های بلندتری بردارد.

با پیش رفت روز افزون صنعت ICT در جهان و رشد قابل‌توجه شرکت‌ها و استارتاپ‌های این حوزه، پیش‌بینی می‌شود سهم ICT در تولید ناخالص ملی از ۲٫۷% در سال ۹۶ به ۴% در پایان برنامه ششم توسعه افزایش یابد.