مشخصات پروژه
هدف

بررسی ۱۰ آسیب اجتماعی در کشور به تفکیک استان‌‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کلان

سال انجام پروژه

۱۳۹۵

مخاطب هدف

مدیران و تصمیم گیران کلان کشوری و پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی

محدوده اثرگذاری

مدیران و تصمیم گیران کلان کشوری و پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی

خدمات ارائه شده
بنابه تعریف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسئله اجتماعی آن چیزیست که مانع می‌شود جامعه از وضع موجود به سوی وضع مطلوب حرکت کند. شناسایی مسائل اجتماعی و تفکیک آن‌ها از آسیب اجتماعی در سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه و تعیین مسیر حرکت و رشد آن نقش مهمی دارند. وجود حجم انبوه اطلاعات و داده‌های غیرمنسجم و ناهمگون در حوزه مسائل اجتماعی، لزوم ترسیم تصویری جامع از وضعیت مسائل اجتماعی کشور، اطلاعات و داده‌های آماری موجود را در قالب یک ساختار آشکار کرد. بدین ترتیب تدوین چارچوبی مشخص از شاخص‌های مسائل اجتماعی در مقطع زمانی معین و قلمرو مکانی مشخص در قالب یک اطلس در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
تدوین اطلاعات اطلس مسائل اجتماعی ایران از زمستان ۱۳۹۴ آغاز شد و یک سال به طول انجامید. این طرح با هدف رصد مسائل اجتماعی در استان‌ها و شهرستان‌های کشور به بررسی نرخ و روند رشد ده مسئله اجتماعی پرداخته‌است. این مسائل عبارتند از:‌ طلاق، همسرآزاری، سقط‌درمانی، کودک‌آزاری، کودکان بازمانده از تحصیل، خودکشی، اعتیاد به مواد مخدر، نزاع، جرم و سرقت. این اطلس همچنین رتبه هر استان در میزان ابتلا به مسائل اجتماعی در قیاس با سایر استان‌ها را نیز مشخص کرده است.
اینفوگرام در این پروژه با دسته‌بندی اطلاعات و تبدیل آن‌ها به کتاب اینفوگرافیک همکاری داشته است. این کتاب برای مدیران و تصمیم‌گیران کلان کشوری و پژوهشگران و محققان حوزه اجتماعی طراحی شده است.

اطلس مسائل اجتماعی ایران