یکی از مباجث مربوط به فعالیت‌های اجتماعی موضوع پسماند است. پسماند در بسیاری از کشور علاوه بر اشتغالزایی موجب حل بسیاری از معضلات اجتماع می‌شود. در این کشورها برای مدیریت پسماند مردم را مجاب کرده‌اند که ملزم به رعایت قوانینی هستند. مدیریت پسماند بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نخواهد بود، در کشورهای توسعه‌یافته با توجه به ارائه برنامه‌ جامع و کامل در حوزه مدیریت پسماند همه خود را متعهد و موظف به رعایت مسائل در این حوزه می‌دانند.

در کشور ما جمع‌آوری و عوارض حمل زباله ؛ هزینه‌های بسیاری به شهرداری تحمیل می‌کند. این در حالیست که در بسیاری از کشورها خانوارها بابت زباله‌های تولید شده خود به دولت پول پرداخت می‌کنند. با وضع قوانینی در راستای کنترل تولید زباله و مدیریت پسماند مانند کشورهای توسعه‌یافته می توان همگان را در برابر حفظ و حراست از محیط‌زیست آیندگان مسئول نماییم .

نباید تنها محیط‌زیست و شهرداری‌ها را متولی مدیریت پسماند دانست، همه اقشار، دستگاه‌ها، مدارس، مراکز آموزشی در مدیریت پسماند دارای نقشی اثرگذار هستند. هیچ نسخه اداری برای حل معضل پسماند بدون مشارکت مردم وجود نخواهد داشت، بسترها را باید برای فرهنگ‌سازی و آموزش در حوزه پسماند فراهم کرد. باید در راستای عملیاتی کردن راهکارها گام برداشت. از این رو سازمان پسماند شهرداری کرج در جهت فرهنگ سازی و تولید محتوای مناسب تصمیم به برگزاری

 ” اولین استارتاپ ویکند پسماند و محیط زیست ” گرفته است تا جوانان و صاحب نظران در این حوزه تبادل ایده داشته باشند.